Rareș Năstase: „Capitala creşte fără soluţii. Asistăm de 30 de ani la acelaşi spectacol trist”

metrou Unirii

În Bucureşti sunt înmatriculate în acest moment în jur de 1,2 milioane de maşini, iar străzile Capitalei sunt tot mai greu de tranzitat, mai ales la orele de vârf.

„Noi asistăm de 30 de ani la acelaşi spectacol trist în care jonglatul cu promisiuni şi eschivele înlocuiesc o dezvoltare coerentă”, arată jurnalistul Rareș Năstase, dezamăgit de cum arată Capitala României.

Nici la metrou nu este mai bine. Oamenii ajung să stea încolonați în pasaje și pe peroanele construite înainte de 1989.

„Oamenii dau buzna în subteran, pentru că transportul în comun de la suprafaţă a devenit o glumă. Speră că e mai bine la metrou, unde cea mai mare parte a reţelei e moştenită dinainte de '89, când nu erau calculate valorile de trafic de călători din prezent. Şi ce să vezi, la orele de vârf nici în Tokyo, New York sau Londra nu prea găseşti aglomeraţie ca la Bucureşti”, mai spune acesta, într-o postare pe Facebook.

Vinieta Oxigen a intrat în vigoare

 

Citește și
FOTO: Ce au făcut rușii în Bulgaria. „Dar să vedeți ce este în zona litoralului. Acolo se vorbește mai mult rusă decât bulgară”

La 1 ianuarie 2020 a intrat în vigoare vinieta Oxigen, cu două componente: taxa pe maşinile cu normă de poluare sub Euro 4 care vor să circule în Capitală şi interdicţia impusă autovehiculelor sub Euro 3 de a circula în centrul oraşului.

Regulile devin obligatorii de la 1 martie 2020. De asemenea, din 2021, se va plăti vinieta şi pentru automobilele Euro 4, iar din 2022, maşinile non-euro, Euro 1 şi Euro 2 nu vor mai putea circula deloc în Bucureşti. Pentru Euro 3, interdicţia se aplică din 2024.

Joi, primarul general al Capitalei, Gabriela Firea, a demarat pe Facebook un sondaj prin care îi îndeamnă pe bucureşteni să se pronunţe până luni, 24 februarie, în ceea ce priveşte oportunitatea introducerii vinietei Oxigen.

"Sunteţi de acord cu interzicerea circulaţiei maşinilor care poluează în centrul oraşului şi cu introducerea vinietei Oxigen pentru restul Bucureştiului? (Referire la autoturismele non euro, euro 1, euro 2 şi euro 3). Aştept răspunsurile bucureştenilor până luni, 24.02. a.c. aici, pe Facebook, sau/şi la adresa de mail [email protected]", a scris edilul general pe pagina sa de socializare.

Oficialul a adăugat că, în cazul în care cetăţenii se vor pronunţa împotriva vinietei, le va asculta punctul de vedere.

Mesajul integral al lui Rareș Năstase:

„Capitala care creşte fără soluţii...

Indiferent de cât de vechi sunt maşinile din oraş, calculele ne arată că avem o problemă: în Bucureşti sunt înmatriculate în acest moment în jur de 1,2 milioane de maşini. La o lungime de 4 metri pentru fiecare (atât au maşinile din clasa mică) dacă ar ieşi toate în trafic, aliniate una după alta, s-ar aşeza pe 4800 de kilometri. O lungă parcare de 4800 de km!

Doar că noi avem în Bucureşti doar 1.800 de km de străzi. Nici dacă ar fi pe ambele sensuri, una în spatele celeilalte, adică 3600 de kilometri şi tot nu ar încăpea pe actuala tramă stradală.

Să zicem că marile bulevarde au mai multe benzi pe sens. Dar nici nu am luat în considerare maşinile aflate în tranzit, din Ilfov şi alte judeţe, alte câteva sute de mii. Şi nici că în circulaţie nu stau lipite una de cealaltă.

Exagerez eu, noroc că nu ies toate pe străzi, în acelaşi timp.
Sau?

Ia vezi nebunia de la orele de vârf, dimineaţa şi seara, că atunci ies cele mai multe autovehicule şi formează acea lungă, uriaşă parcare.

Din Iancului până la Piaţa Operei, de la Unirii până în Grozăveşti, din Andronache până la Obor, din Pipera până în Văcărescu, de la Palatul Parlamentului până în Muncii şi din Muncii până la Pallady şi tot aşa...

Într-un oraş care tot creşte pe verticală, cu cartiere înghesuite pe foste fabrici, cu mastodonţi de birouri, cu blocuri ridicate peste case şi spaţii verzi dintre alte blocuri. Mii de locuinţe anual, toate, generatoare de valori sporite de trafic auto.

Oamenii dau buzna în subteran, pentru că transportul în comun de la suprafaţă a devenit o glumă.

Speră că e mai bine la metrou, unde cea mai mare parte a reţelei e moştenită dinainte de 89, când nu erau calculate valorile de trafic de călători din prezent. Şi ce să vezi, la orele de vârf nici în Tokyo, New York sau Londra nu prea găseşti aglomeraţie ca la Bucureşti.

Şi în timp ce noi încă ne mai gândim dacă aplicăm sau nu restricţii în funcţie de normă de poluare la maşini, alţii dezvoltă frumos capitalele europene. Cu soluţii inteligente, transport în comun modern, accesibil, eficient, o plăcere să-l foloseşti. Plus accesul cu bicicleta, pe trasee la fel de eficiente, amenajate vizionar.

Noi asistăm de 30 de ani la acelaşi spectacol trist în care jonglatul cu promisiuni şi eschivele înlocuiesc o dezvoltare coerentă. Uite autostradă suspendată, nu e autostradă, uite centură...nu e centură, uite parcările, nu sunt parcările, uite spitalul...nu e spitalul, uite taxa...nu e taxa şi tot aşa...
Oraşul ăsta creşte fără soluţii...”

 

Articol recomandat de sport.ro
NEWS ALERT Tragedie! Un fotbalist român a murit la doar 19 ani
NEWS ALERT Tragedie! Un fotbalist român a murit la doar 19 ani
Citește și...
România, te iubesc! Emisiunea integrală din 2 iunie 2024
România, te iubesc! Emisiunea integrală din 2 iunie 2024

România, te iubesc! Emisiunea integrală din 2 iunie 2024.

Motivul pentru care țara noastră nu a reușit să facă modernizări prin investiții cu bani europeni pentru căile ferate
Motivul pentru care țara noastră nu a reușit să facă modernizări prin investiții cu bani europeni pentru căile ferate

„Pe drum spre Europa” partea a III-a. Avem una dintre cele mai bogate rețele de cale ferată din Europa, dar și cea mai învechită și proastă.

Cum au ajutat banii europeni la dezvoltarea aeroporturilor din țara noastră care au înregistrat un vârf de călători în 2023
Cum au ajutat banii europeni la dezvoltarea aeroporturilor din țara noastră care au înregistrat un vârf de călători în 2023

„Pe drum spre Europa” partea a II-a. Orice cetățean al Uniunii Europene are dreptul de circulație și de ședere liberă pe teritoriul statelor membre, iar asta a ajutat, în primul rând transportul aeronautic.  

Recomandări
MAE confirmă cetăţenia română a tinerelor decedate după ce au fost luate de ape în Italia. Noi informații despre acest caz
MAE confirmă cetăţenia română a tinerelor decedate după ce au fost luate de ape în Italia. Noi informații despre acest caz

Ministerul de Externe a confirmat că tinerele găsite decedate după ce au fost luate de apele fluviului Natisone, în regiunea Friuli Venezia Giulia din Italia, erau românce.

Războiul din Gaza s-ar putea încheia. SUA se aşteaptă ca Israelul să accepte planul de pace, dacă Hamas îl aprobă
Războiul din Gaza s-ar putea încheia. SUA se aşteaptă ca Israelul să accepte planul de pace, dacă Hamas îl aprobă

Statele Unite au afirmat la sfârşitul săptămânii că se aşteaptă ca Israelul să accepte planul de pace pentru Fâşia Gaza, ale cărui etape au fost detaliate de preşedintele american Joe Biden, dacă Hamas va face acest lucru.  

Cine sunt candidații PSD-PNL la alegerile europarlamentare. Un comisar european şi 12 europarlamentari, pe listă
Cine sunt candidații PSD-PNL la alegerile europarlamentare. Un comisar european şi 12 europarlamentari, pe listă

Un comisar european şi 12 europarlamentari (şase social-democraţi şi şase liberali) se află pe locurile eligibile pe lista de candidaţi PSD PNL la alegerile europarlamentare care vor avea loc pe 9 iunie.